woensdag 17 oktober 2012

Thuis!

We wonen nu alweer 5 jaar in dit mooie land en als beloning krijgen we geen lintje maar hebben we onze tijdelijke verblijfsvergunning mogen inwisselen voor een definitieve! Dit houdt over het algemeen in, dat er nu weinig verschil is tussen de Zwitserse Staatsburgers en deze overgelopen Amsterdammers!  Ondanks het feit dat je je van te voren niet echt kan voorbereiden op wat er allemaal op je afkomt, kan ik - nu terugblikkend over de afgelopen jaren zeggen - dat we er geen moment spijt van hebben gehad. Integendeel, we zijn er zoveel rijker van geworden! Zo hebben we twéé thuizen. Als we naar Nederland gaan, zeggen we: “we gaan naar huis” en als we naar een geslaagd weekendje weer terugkeren, zeggen we dat met dezelfde overtuiging. En zo voelt het ook. Wat wel vreemd is als je in Nederland bent, is de bewustwording dat je huis daar niet meer is terwijl al het andere zo vertrouwd en onveranderd lijkt. Net of je zo weer na afloop in je auto kan stappen om naar Almere te rijden zoals je zovele jaren gewend was. Maar toch veranderd er wel wat. Komen gebouwen bij, regeltjes zoals bijvoorbeeld met het openbaar vervoer veranderen; van strippenkaart naar chipknip. Tja en daar heb je zomaar ineens mee te maken omdat we vanaf Schiphol vaak met het openbaar vervoer naar de pappies en de mammies gaan. Er gaan je ook allerlei dingen opvallen die je nooit eerder zijn opgevallen omdat je referenties nou eenmaal veranderen. Zodra we in Nederland zijn, springen mij de knalgele nummerborden van de auto’s in het oog, zonder daar bewust op te letten. (in Zwitserland zijn deze wit met zwarte cijfers en letters). En als we een stukje door Neerlands land rijden dan denk ik: wat is het hier vlák…………………………….

8 opmerkingen:

René van Gellekom zei

Zo vind ik dat er zoveel bergen in Zwitserland zijn, maar dat schijnt normaal te wezen. Je hebt gelijk hoor nicht, Nederland is vlak.

1krabbel4u zei

Het is toch ánders neef. Jij wéét dat Nederland vlak is; ik erváár het!!! Maar man, wat ben jij er snel bij!!! Unglaublich!!! Heb je weer een nieuwe foto? Leuk!

sibbel's foto's zei

Hoi Monique .
Je blog weer gelezen . Fijn dat je het zo voelt en het ervaart . Blij te lezen dat het jullie ook goed bevalt .Dat het vlak is hoor je vaker maar staat daar nooit bij stil . We weten niet beter .Groetjes Sip.

Marjon zei

Wie kan dat nou 2 keer zeggen we, "gaan naar huis", op de heen weg en op de terug weg. Toch goed te weten dat jullie het naar je zin hebben daar en je je thuis voelt, het had zomaar anders gekunt niet waar. Leuk dat jullie nu dingen opgaan vallen waar wij niet eens erg meer in hebben.

groetjes Marjon

René van Gellekom zei

Monique dit is mijn foto van blogger(van Google) die is anders dan FB en nog zo wat sites.

Ik zou nooit meer naar Almere willen en hoef dat gelukkig ook niet vaak hoewel er wel dierbare vrienden wonen.

Ik woon hier prima op mijn gemakje en kom nog graag in Amsterdam, maar opweg naar Westkapelle denk ik 'lekker naar huis'

Anoniem zei

Hoi Monique, hier een berichtje vanuit mijn luie stoel, via de I-pad. Ik heb je tweede stukje gelezen. Heerlijk toch dat jullie je daar zo thuis voelen, dapper om die stap te zetten. Ha, ha wij vinden Limburg al heuvelachtig. Ach ja, zo hebben beide landen hun voordelen. Ja, de OV chipkaart is dat dus niet, kan ik uit ervaring zeggen. Groetjes van Marja en tot het volgende stukje.

Anoniem zei

Ok, nu ben ik anoniem, ga nu uit de kast komen.

Anoniem zei

Weer leuk om je verhalen te lezen. Schrijf maar lekker veel, kunnen we weer lekker meegenieten met jullie! Kus Linda