vrijdag 1 november 2013

Wildernis

Ik ben nog nooit van mijn leven zo dicht bij de wildernis geweest. Indrukwekkend en eigenlijk ook wel heel erg spannend. De tented camps waarin we verblijven, liggen meestal tegen een Nationaal Park aan, wat betekent dat de wilde dieren ’s-nachts het terrein opkomen en rondom de tenten lopen. Gnoes, buffels, olifanten en hyena’s vormen zeker geen uitzondering. Dit wordt nogeens bevestigd door de vele pootafdrukken die we de volgende ochtend naast de tent vinden. Onder begeleiding van een mannetje gewapend met geweer, pijl en boog of zelfs met een stalen pijp…, lopen we van en naar onze tent (meestal op palen). Zodra het donker wordt, staat er al iemand klaar om je naar de eetgelegenheid te begeleiden en na afloop weer terug te brengen. Vaak slapen we in de meest afgelegen tent op het terrein en onderweg wordt er heel wat afgeritseld in het donker. Tip: schijn nooit met een zaklantaarn over een donkere vlakte. Het leverde ons heel wat “oogjes” op en ik kan je verzekeren: daar word je écht niet rustiger van……… Al onze tenten onderweg zijn voorzien van een trilfluitje voor geval van nood. Nerveus heb ik me afgevraagd of dat nou wel nodig is en of het überhaupt zin heeft…. In gedachte sta ik oog in oog met een leeuwin terwijl ik zenuwachtig op zo een fluitje blaas…. Misschien wekt dat alleen nog meer de eetlust op: diner met muziek…  Echt veilig voel ik me niet als ik op gegeven moment mijn bed induik met de gedachte dat het enkel tentdoek is dat ons scheidt van de buitenwereld. Ingespannen luister ik naar al die onbekende geluiden en probeer te herkennen van welk dier het komt. Al dat geritsel, gesnuffel en (hoef)getrappel om en dichtbij de tent maakt dat ik op gegeven moment klaarwakker ben. Wordt daar nou gerommeld bij de ritsluiting van onze tent???? Opgelucht haal ik adem als de ochtend aanbreekt. De ochtendgeluiden hebben iets troostens en stil lig ik te luisteren naar al die vogeltjes die om hun hardst aankondigen dat er een nieuwe dag is aangebroken. Een nieuwe dag waarin ik tenminste kan zíen wat er allemaal rondloopt! Maar hé, hoe gek het ook klinkt; na een paar nachten verstijfd in bed te hebben gelegen met het gevoel amper geslapen te hebben, ga ik de geluiden missen bij het eerstvolgende onderkomen dat wat verder van de Nationale Wildparken afligt. Bijna ontnuchterend word ik de volgende ochtend wakker door het geblaf van een hond……

 

2 opmerkingen:

Marjon zei

Hoi Monique
Dat zijn hele andere geluiden die jullie gehoord hebben dan de standaard stadsgeluiden. Af en toe hoor je wel een uil of iets anders waarvan je niet weet wat voor geluid het maakt. In het verleden zaten we is in de tuin en hoorde we geknor, bleek later een egel te zijn en dan zit je toch ook niet gemakkelijk eer op je stoel hoor als je niet weet wat het is. Maar goed dit was een onschuldig egeltje. Wat jullie hoorden waren andere geluiden en om midden in de nacht oog in oog te staan met een een of ander wildbeest lijkt me ook niet erg comfortabel en inderdaad dat fluitje zal dan ook niet veel uitmaken. Je went wel aan de geluiden van de nacht daar denk ik maar daar ben je er denk ik weer te kort voor. Ik heb wel is gehoord dat je in de Beekse Bergen kan overnachten dan hoor je ook de geluiden van de wildernis dus mocht je heimwee te groot worden kan je een tentje opslaan op de Beekse Bergen. Dan wel met een zekerheid je komt dan niet oog in oog te staan met een leeuw of olifant want die staan daar veilig achter de hekken.
Leuk stukje weer om te lezen en de groetjes weer.

sibbel's foto's zei

Hallo Monique .
Wat een spannend verhaal heb je er van gemaakt .Mij zal je er niet voor krijgen daar tussen die beesten .Blijf liever bij m`n eigen tijger.
Wel een hele ervaring om dat mee te maken lijkt me .Heb het weer met plezier gelezen .Groetjes Sip .